EKG foto s.r.o. Gočárova třída 1105
Hradec Kralove, 5000 02

telefon: 495 538 132
email: info@ekgfoto.czz
www.gitzo.cz

Studio Punctum Images

Fotografická postprodukce je odvětvím, které za poslední dekádu zaznamenalo velký vývoj. Od snahy ukázat co vše je možné v postprodukci upravit tak, aby se nasnímaná realita změnila k nepoznání, až k současným tendencím pracovat s fotografií v její co nejpřirozenější poloze. O aktuálních trendech v postprodukci, o vytvoření fotografie takzvaně "od stolu" a o tom, co tento obor v dnešní době obnáší jsme si povídali s Jakubem Vlčkem ze studia Punctum-Images.

Co v dnešní době znamená termín fotografická post produkce?
Post produkce je velmi široký pojem, který zahrnuje celou řadu činností. Mohou to být jednoduché úpravy tonality, které podpoří fotografie v jejich náladě či barevnosti. Mohou to být často kritizované retuše modelek, kterými se vylepšuje pleť nebo vlasy. Mohou to být komplikované montáže mnoha fotografií do jednoho celku. Může to být komponování fotografie a 3D modelu vygenerovaného počítačem. Ale zároveň to může být i scéna, která vznikne celá v počítači pouze za základě 3D modelu.

Má takový obraz potom ještě něco společného s fotografií?
Studio Punctum Images - volný projekt s fotografem Pavlem HejnýmMyslím si, že má. My se touto takzvanou "full CGI" (Computer Generated Imagery) produkcí zabýváme poměrně hodně a vnímáme ji jako jakýsi nový způsob vytváření fotografického obrazu, který nevzniká v realitě, ale ve virtuálním prostředí. To prostředí samozřejmě musíme vymyslet, navrhnout a vymodelovat, což je nesmírně zábavný tvůrčí proces, ke kterému často přizveme architekta nebo designéra. Ve chvíli, kdy je tato část hotová tak se tímto naším prostředím procházíme s virtuální kamerou a hledáme vhodný záběr, řešíme nastavení času, clony nebo ohniska, zásadní roli hraje světlo, jeho charakter, denní doba a podobně. V zásadě má tedy tento proces velmi mnoho společného s klasickým fotografováním. Jenom máme situaci v mnohém ulehčenou, například rozlišení si zvolíme takové, jaké zvládnou naše počítače, ne takové, jakým disponuje nejnovější model zrcadlovky. Naše rendery tak mohou mít rozlišení okolo 200 Mpx, což je veliká výhoda.

Je už dnes možné udělat takový počítačový obraz tak, aby nebyl rozpoznatelný od reality?
Pro nás je to hlavní meta, v první řadě musí náš výstup vypadat reálně, teprve potom řešíme vše ostatní. Je to ale hodně náročné, protože téměř každý typ objektu nebo materiálu vyžaduje trochu jiný přístup, ale snažíme se neustále zlepšovat a hledat nové technologie a postupy, jak té realističnosti dosáhnout.

Jaké má tento "full CGI" proces nejčastější využití?
Studio Punctum Images - volný projekt s AMG GT - CGI scéna vytvořená kompletně ve 3DNaši klienti pocházejí výhradně z prostředí reklamy, nejčastěji té automobilové. Tam mají tyto technologie obrovský smysl, u samotných aut je už poměrně dlouhou dobu běžné, že se nefotografují, ale vytvářejí ve 3D a nyní začíná být čím dál tím častější, že se ve 3D vytváří i samotné prostředí, ve které jsou ta auta umístěna. Nabízí to klientům velikou flexibilitu, co se týká výběru záběru, světla, typu prostředí a podobně.
Samozřejmě výrazně menší využití si dovedu představit u portrétní fotografie nebo motivů s lidmi obecně. Znám studia, která dokáží dělat naprosto realistické rendery lidí ve 3D, ale je jich velmi málo a já sám upřímně doufám, že práce s opravdovými modely nebude nikdy čelit 3D konkurenci.

Řekněte nám něco víc o studiu Punctum Images.
Studio jsem založil spolu se svým kamarádem Tomášem Nádrem a v současnosti ho tvoří sedm lidí a každý z nich má nějakou specializaci se kterou do studia přišel, ať již je to post produkce nebo 3D. Kromě této specializace se však všichni neustále vzděláváme v nových programech nebo postupech zaměřených na konkrétní část naší práce. Scény, které vytváříme, jsou čím dál tím komplexnější a už dávno není v silách jednoho člověka, aby obsáhnul celý proces od návrhu po modelování, texturování a post produkci sám. Náš obor se navíc neustále vyvíjí a my musíme sledovat aktuální trendy, ať již je to nejnovější software, postupy nebo vizualita.

Jednou z takových nových technologií, kterou se zabýváme je například 3D skenování, což je způsob jak převést reálný objekt do 3D modelu. Jedním ze způsobů, jak toho dosáhnout je proces takzvané fotogrametrie, což je vytvoření 3D modelu z mnoha desítek či stovek fotografií. Software, který fotografie zpracovává si dokáže zjistit vzdálenosti ve 3D prostoru pouze na základě bodů na objektu, který je vyfocený z různých míst. Celý tento proces je poměrně náročný na čas i výpočetní výkon, ale je to velký krok směrem k foto realističnosti.

Důležité je to, že téměř všichni, kteří ve studiu pracují, mají velikou zkušenost s fotografií a mnoho z nás ji i studovalo. To je pro naši práci obrovská výhoda, protože jsme schopni představit si, jak by výsledek naší práce měl vypadat.

Co u Vás osobně předcházelo založení studia Punctum-Images?
Fotografií jako takovou jsem se živil od svých 20 let. Postupně jsem pocítil potřebu doplnit si teoretické znalosti a tak jsem šel studovat k prof. Vojtěchovskému na Fakultu umění a Designu v Ústí nad Labem, kde jsem dostal výborný technický základ a velký rozhled v rámci fotografického média, jeho teorie a dějin.

Dá se říci, kdo nebo co pro Vás bylo impulzem nasměrovat svoji tvorbu k fotografické post produkci?
Už na škole jsem sledoval práci studií, která v tomto odvětví pracují a pravidelně se objevují například v Lüerzer's Archive, což je magazín, který vybírá a publikuje ty nejlepší reklamy z celého světa. Na nějakou dobu jsem odjel do Vídeňského studia Staudinger&Franke, které se v té době zabývalo trikovou reklamní fotografií, ta se ale v té době vytvářela ještě primárně fotografickou cestou. Andreas Franke (fotograf) měl například soubor inscenovaných fotografií, které byly fotografované v zatopeném vraku lodi. V Kalifornii si udělal potápěčský kurz, nasnímal prostředí potopeného vraku lodi a jednotlivé scény s lidmi, které bylo potřeba do vraku dodat potom nafotil ve studiu. Výsledkem byl volný soubor na pomezí pohádky a fashion, který působil naprosto přirozeným dojmem.

Moje další cesta byla do post produkčního studia Mainworks ve Frankfurtu, kde jsem pracoval něco přes dva roky na zakázkách pro německé automobilky. To byla zajímavá zkušenost především proto, že jsem mohl pracovat s jedněmi z nejlepších reklamních fotografů v Německu, jako jsou Marc Trautmann, Anke Luckmann nebo Uwe Breitkopf a poznat jakým způsobem k fotografii přistupují a jak pracují. Každý z nich je naprosto rozdílná osobnost, ale jedno mají společné, pracují opravdu hodně.

Co máte v plánu v následujících měsících a letech?
Chtěl bych, abychom se s naším studiem neustále posouvali a šli za tím, aby nás práce bavila. Zní to jako klišé, ale opravdu to vnímáme jako zásadní. Nechceme zůstat u nějakého typu práce pouze proto, že je to pohodlné a máme v něm dost zakázek. Snažíme se naši tvorbu nasměrovat tak, abychom dělali projekty, které nás baví a zároveň je o ně zájem za strany klientů.

Studio Punctum Images

www.punctum-images.com
www.behance.net/punctum-images

Studio Punctum Images - fotogalerie:


0 ks zboží 0 Kč

měna : Kč